Pokračovanie - ako vidia železnicu vo vyspelých krajinách?

Autor: Viliam Majda | 27.3.2020 o 14:07 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  48x

Prieskum spoločenstva európskych železníc pri Európskej komisii (CER) ukazuje, že žiadna z európskych železníc nedostala každý rok celý objem príspevku na rozdiel.

 Ale je veľký rozdiel medzi západnou a východnou Európou. Kým železnice západnej Európy dostávali od 95 do 99% požadovaných príspevkov na rozdiel, nové členské krajiny iba od 70 do 85%. V tejto sume je zakliaty takmer celý problém úpadku železníc východnej Európy. (Takmer celý preto, lebo sú tu ešte dve príčiny úpadku, ale o tom neskôr.) Ak si u vás niekto objedná službu za 250 miliónov €, ale platí vám za ňu 150-190 mil.€ 28 rokov za sebou, kde nájdete každoročne rezervy vo výške 1/3 nákladov?

Na jednej konferencii v roku 2011 istý výrobca automobilov konštatoval: „Každoročne musíme znížiť náklady o 4%, inak neprežijeme.“ Korešponduje to s tlakom západoeurópskych štátov na železnice, aby dokázali prežiť s dotáciou o 1-5% ročne nižšou.

Ale prežite s dotáciou ročne o 15-30% nižšou!

Sú aj prípady železníc, ktoré jazdia bez príspevku na rozdiel. Napríklad metro v Singapúre. Ale infraštruktúra je vybudovaná z verejných zdrojov, ceny cestovného sú vyššie a hustota obyvateľstva, ich životný štýl a mestský urbanizmus sú základom pre vyššie vyťaženie vozidiel než 50%.

Teda koľko príspevku na rozdiel?

Existujú kalkulačné vzorce vypracované nezávislými inštitúciami. Nikto znalý ich nespochybňuje. Prečo sa teda odmietajú príspevky na rozdiel pre verejné služby? Dôvod vidím v plytvaní. Preto odporúčam liberalizáciu v doprave. Hoci verejná doprava funguje na regulovanom trhu, poctivá konkurencia a súťaž aj na regulovanom trhu výrazne obmedzí plytvanie. Ale to neznamená koniec príspevku na rozdiel. Iba koniec plytvania.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Fico si na rehabilitáciu vybral kaštieľ s nejasným pozadím

Bývalý premiér po dlhom čase naznačil, kde v súčasnosti býva.

Boris Kollár: Nie sme žiadna biznis strana (video)

Rozhovory ZKH s predsedom parlamentu a šéfom hnutia Sme rodina.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Pellegrini nech krotí očakávania

Aj Fico prichádzal vo veľkom štýle a vypálilo to na 13,5 percenta.


Už ste čítali?